Vybírejte si klienty

V životě oscilujeme mezi tím, co chceme mít a zatím nemáme, a tím, co máme a raději bychom neměli.

Stejné je to i s klienty.

“Klient je náš pán,” říkáme si. Ale má to tak opravdu být? Případně, má to platit vždy?

Nastavit si zdravé hranice, s kým spolupracovat chceme a s kým nikoliv, je umění. Dodržovat tyto hranice je mistrovské umění, které přináší dary. A to nejen duševní, ale i hmotné.

Když se zeptáte podnikatelů, proč založili firmu, hodně z nich vám jako jeden z důvodů řekne, že nechtěli být zaměstnancem, který musí pracovat pro nerudného, arogantního a nesmyslně náročného šéfa. A s prominutím držet hubu… Řada z nich ale ve skutečnosti jen vyměnila takového šéfa za několik stejných, ne-li horších šéfů převlečených za klienty. A hubu drží také…

Proto je dobré vracet se ke kořenům. Ohlédnout se a objektivně si zhodnotit, zda jste dosáhli toho, s čím jste do podnikání šli.

“Budu svůj vlastní pán,” říkali jste si. Teď ale trávíte moře času s klienty, kteří se k vám chovají příšerně, a vy si to stále znova a znova omlouváte částkou na faktuře, u které se každý měsíc třesete, zda ji vůbec proplatí…

Jistě že je občas nezbytné pracovat i pro klienty, se kterými si tolik nerozumíte. Lidsky, pracovně, jakkoliv. A někdy je nutné pracovat i pro klienty, se kterými si nerozumíte vůbec. Vězte ale, že dlouhodobě to není cesta k úspěchu. Takoví klienti vás budou sdírat o každou korunu, nikomu vás nedoporučí, spíš vás ještě pomluví. A při nejbližší příležitosti vás škrtnou z plánu na další rok.

Ať už podnikáte v jakémkoliv oboru, jednou z klíčových věcí pro dosažení úspěchu je respekt. A ten si nikdy nevybudujete ohýbáním hřbetu před klienty a prací pro kohokoliv, kdo půjde kolem.

Vztah klienta a dodavatele musí být oboustranný. Klienti si samozřejmě vybírají vás, ale stejně tak si vy musíte vybírat klienty. Na konci dne to ocení všichni, včetně vašich vlastních zaměstnanců.

 

 

Irena Vrbová

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *