Search

Radost z podvádění?

Ptá se mě kamarád při jedné debatě: „A ty jsi někdy měla taháky ve škole? Mě to přijde nemorální a takové nedůstojné.“

Co mu teď tak odpovědět. Nejenom, že jsem je měla, ale dokonce jsem z některých měla i radost.  Třeba při fyzice jsem měla vzorečky napsané tužkou na kalkulačce. A i když jsem zrovna s fyzikou nikdy problémy neměla, tak mi přišlo fascinující, že z mého úhlu jsou krásně čitelné, ale z úhlu pohledu stojícího učitele absolutně neviditelné. Pod svícnem je největší tma anebo prostě taková krásná ukázka fyziky v praxi.

Ale protože jsem vždy tíhla spíš k těm disciplínám, které se točí kolem lidí, dodnes vzpomínám na to, jak se celá třída puberťáků dokázala dohodnout na tom, že nenecháme propadnout 2 spolužáky z chemie. Ne, že by se nesnažili učit, ne že by to byli prvoplánoví flákači, ale každý máme něco, co nám nedává smysl jako protiváhu toho, co nám jde samo.

Jedna tedy krásně malovala a druhý uměl tou dobou 3 světové jazyky, ale před zvláštní písemkou, která měla rozhodnout, jestli s námi budou pokračovat dál, se v té první lavici (kde seděli, aby nemohli opisovat) klepali oba stejně.

Instrukce pro ně zněly jasně: Celou hodinu pište, když nebudete vědět, pište cokoli, až zazvoní, schoďte papíry „omylem“ na zem.

Instrukce pro nejchytřejší lidi ze třídy: Vypracujte zadání písemky s nějakou chybkou tak na dvojku/trojku a pošlete je do druhé lavice než skončí hodina.

Instrukce pro odváděče pozornosti: Těsně před koncem hodiny si k sobě zavolejte paní učitelku s nějakým dotazem.

Instrukce pro zbytek třídy: Jakmile zazvoní, je třeba udělat chaos, okamžitě se zvednout a při odchodu ze třídy udělat nával kolem prvních lavic, aby se mohly písemky prohodit.

Nemorální? Možná. Se svou morálkou a jejími následky se každý musí časem popasovat sám. Pro mě je dodnes spíš zázračné, jak tak početná a nesourodá skupina tikala jako hodinky, když jejich cílem bylo někomu pomoci. A kdyby tohle si odnášeli lidi do dospělosti, tak za mě a mou etiku by to na jedničku bylo 😊

Markéta Viehmannová

Sdílejte

Další příspěvky

Partie se smrtí

Hrála jsem jednou takovou hru – partii se smrtí. Nesla jsem si do ní seznam věcí, které bych chtěla v životě

Supervize na intuici

Po nějaké době jsem se přihlásila do dlouhodobějšího kurzu a začala se zase učit. Vybrala jsem si téma žážitkové pedagogiky,

Když víš proč to děláš

Za pár dnů se blížily státnice a s nimi mírně rostoucí tlak z toho, že mě brzo čeká hledání první „opravdové práce“

Tak dnes to bylo rychlý…

Z komunikace chatu organizátorů jedné přednášky: „Ahoj, nechci otravovat, ale až bude leták, můžu ho dostat?“ „Ahoj, už je hotovej, tady